De voetstap

Bart Van Luijk
-
30 Augustus, 2019
-
0

De voetstap


Bij een papiergroothandel werkte een student in het magazijn. Onderweg van A naar B zag hij een pallet, klaar voor verzending, met een voetstap op de verpakking. Hij dacht: ‘Dat kan zo niet naar de klant’, en voorzag de bestelling van een nieuwe verpakking. Bij toeval, een uur later, stond de pallet er nog. Nog erger, weer met een voetstap erop. De student zorgde wederom voor een nieuwe verpakking, knipte de voetstap uit en ging alle collega’s langs om na te gaan van wie die voetstap was. Eén collega weigerde aan dit onderzoek mee te werken.

Wat bereikte de student met zijn initiatief?
Op verpakkingen, klaar voor verzending, kwamen geen voetstappen of andere beschadigingen meer voor. ‘Gaat het om deze details?’, vraag jij je af. ‘Ja!’ Om samen voor de klant een ‘Boks’ te scoren is elk detail belangrijk. Welkom bij een van de aandachtspunten van ‘Doewatjezegt’. Het gaat om de discipline om gemaakte afspraken in 1x goed te doen. De discipline hebben om niets te vergeten. De discipline om zelf te doen wat jij (tegen anderen) zegt!

Samen een ‘Boks’ scoren betekent elk detail in 1x perfect doen. Een lange adem is soms nodig. Elke collega is hierbij nodig. Collega’s die jou (willen) aanspreken wanneer jij een detail over het hoofd ziet.

Als je wordt aangesproken, wees niet teleurgesteld. Wees blij. Bedank de collega voor de oplettendheid en zorg dat het detail alsnog een ‘Boks’ scoort. Werken met je aandachtspunten wordt op deze manier een feest.

Bart van Luijk

Reageer

Laat je horen.